Vlaams Internet Parkinson Krantje 

Onderwerpen

Post Reply
Forum Home > Medische gerelateerde info > Interfereren plantaardige eiwitten ook met levodopa?

Ineke
Member

Deze vraag werd mij onlangs toegespeeld.

Om het antwoord te kunnen begrijpen moet ik toch een klein biochemisch verhaal vertellen.

Eiwitten kunnen dierlijk of plantaardig zijn. Eiwitten uit vlees, kaas, melk en melkproducten zijn dierlijke eiwitten en uit groente, fruit, bonen en noten zijn plantaardige eiwitten. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Wij kennen 20 verschillende aminozuren. Zowel dierlijke als plantaardige eiwitten zijn opgebouwd uit deze 20 aminozuren. Hoe meer eiwit een product bevat, hoe meer aminozuren dit product zal bevatten. Dierlijke producten bevatten over het algemeen meer eiwit en dus ook meer aminozuren. De aminozuren worden in de dunne darm opgenomen en weer omgezet in eiwitten die het lichaam op dat moment nodig heeft.

Levodopa is ook een aminozuur en wordt ook opgenomen in de dunne darm. Als de aminozuren uit de voeding tegelijk met levodopa in de dunne darm aankomen kan er een competitie ontstaan waardoor de levodopa minder goed wordt opgenomen.

In het algemeen kan gezegd worden dat de hoeveelheid eiwit/aminozuren van invloed is op de opname van de levodopa. In één appel zit veel minder eiwit dan in een stukje worst of een stukje kaas. Dus deze appel zal van veel minder invloed zijn op de opname van de levodopa. Maar in nootjes en in bonen zit aanzienlijk veel meer eiwit en aminozuren en zullen dus net als de kaas en de worst wel degelijk van invloed zijn op de opname van de levodopa.

Mijn antwoord is: ja, plantaardige eiwitten interfereren met levodopa. Veel belangrijker hierbij is om te kijken naar de hoeveelheid eiwit in een voedingsmiddel. Hoe eiwitrijker een voedingsmiddel is, des te meer aminozuren het zal bevatten en des te meer van invloed zijn op de opname van levodopa.

Heleen Dicke, coordinator ParkinsonNet Dietetiek Nederland

July 15, 2013 at 1:54 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.